środa, 17 czerwca 2009

Mieszaniny.

Na naszych zajęciach (8 czerwiec) biologicznych losowaliśmy po 4 karteczki (2 z ciałami stałymi 2 z ciałami płynnymi) które mieszaliśmy z wodą i powstawały nam mieszaniny. Następnie ogląsaliśmy je pod mikroskopem. Nasze mieszaniny były między innymi:
a) kakao
b) płynem do naczyń
c) mąką pszenną
d) jajkiem
e) olejem
f) farbą
g) acetonem
h) gliceryną
i) benzyna
j) cukrem
k) mąką ziemniaczaną
l) glina.

Mieszanina – układ dwóch lub więcej pierwiastków lub związków chemicznych zmieszanych ze sobą w dowolnym stosunku i wykazujących swoje indywidualne właściwości.

Mieszaniny jednorodne, homogeniczne, czyli roztwory np. stopy metali (brąz), benzyna, solanka, cukier w wodzie, powietrze, roztwory wodne soków, ocet. Wzrokowe określenie składu mieszaniny jednorodnej jest zazwyczaj niemożliwe.

Mieszaniny niejednorodne, heterogeniczne np. opiłki żelaza zmieszane z cukrem, piasek z wodą, zaprawa murarska, opiłki żelaza w wodzie, kawa mielona z wodą, groch z fasolą. Składniki mieszanin niejednorodnych można często określić bez pomocy aparatury analitycznej.

Widok jajka pod mikroskopem.



Widok oleju pod mikroskopem.


Na tyh zajęciach (jak widac na zdjęciu) powtał NiB'uś ;)



Zadanie 1 Spośród podanych niżej metod rozdzielania mieszanin wybierz te które uznasz za najodpowiedniejsze do rozdzielania sporządzanych przez siebie mieszanin. W podjęciu właściwej decyzji [przydatne będzie przeanalizowanie rodzaju i właściwości danej mieszaniny oraz znajomość metod rozdzielania mieszanin :


1. Mechaniczne(oddzielanie składników na sitach, za pomocą pęsety i magnesu)


2. Sedymentacja i dekantacja


3. Sączenie


4. Krystalizacja


5. Odparowanie


6. Destylacja


7. Przy użyciu rozdzielacz


8. Wirowanie


9. Ekstrakcja


10. Restauracja


11. Chromatografia


12. Elektroforeza



Zadanie 2. Zaprojektuj urządzenie laboratoryjne (zestaw laboratoryjny) do oddzielania wody z mieszaniny wieloskładnikowej. Ma to być rodzaj małej oczyszczalni „ścieków”, które powstaną przez połączenie większości mieszanin sporządzonych podczas dzisiejszych zajęć. O wartości twojego projektu zadecyduje jego realność, czyli możliwość wykonania w posiadanych przez nas warunkach. Nauczyciel może poprosić uczniów, aby zgłaszali się ze swoimi pomysłami kilka dni przed zajęciami co umożliwi zorganizowanie odpowiedniego wyposażenia do realizacji projektu. Zadania należy wywiesić na blogu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz